Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się produkcja seryjna CR450 – nowego chińskiego EZT dużych prędkości. Prędkość, do której certyfikowano pojazd, wynosi 450 km/h, co czyni go najszybszym pod tym względem pojazdem szynowym świata.
Seria CR450 to następca CR400, opisywanego przez nas szeroko
w roku wprowadzenia do eksploatacji (2017). Podobnie jak u poprzednika, zawarta w nazwie liczba oznacza prędkość konstrukcyjną – maksymalna prędkość w ruchu liniowym ma być o 50 km/h niższa. Będzie to zatem najszybszy (biorąc pod uwagę prędkość, do której został certyfikowany) seryjnie produkowany pojazd kolejowy na świecie, wyłączając składy kolei magnetycznej – choć podczas specjalnie zorganizowanych prób odpowiednio przygotowane francuskie jednostki TGV osiągały prędkość nawet 574 km/h[https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rekord-predkosci-pobity-67779.html].
W stosunku do CR400 najnowszy prototyp EZT dużych prędkości CRRC jest – według danych producenta i państwowych mediów chińskich – o ok. 10% lżejszy i ma o 22% niższy opór powietrza (między innymi dzięki obniżeniu całej konstrukcji), co przekłada się na zużycie energii mniejsze o ok. 20%. Droga hamowania z maksymalnej prędkości konstrukcyjnej ma być taka sama, jak u poprzednika z 350 km/h.
Za napęd odpowiadają chłodzone cieczą silniki synchroniczne z magnesem trwałym (PMSM). Ważnym elementem konstrukcji są zintegrowane wózki – również „odchudzone” o jedną piątą i zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym. Podkreślana przez producenta cecha to ograniczenie poziomu hałasu i wibracji przy prędkości maksymalnej.
CR450 to zespół ośmioczłonowy z czterema członami napędowymi. Liczba miejsc dla pasażerów (podzielonych na aż cztery klasy: powyżej „zwykłej” pierwszej jest jeszcze „pierwsza klasa premium” i klasa biznes) wynosi 552. Zaprezentowano od razu dwa warianty (oznaczone jako AF i BF), różniące się głównie wyglądem zewnętrznym, w tym – ukształtowaniem czoła.
Producentami są dwa wchodzące w skład chińskiego giganta zakłady: CRRC Qingdao Sifang i CRRC Changchun Railway Vehicles. Oficjalna prezentacja miała miejsce 29 grudnia ubiegłego roku w Pekinie. CRRC zapowiada, że seryjna produkcja może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Odbiorcami mają być w założeniu nie tylko chińskie koleje państwowe – koncern będzie starał się o kontrakty eksportowe.